De voordelen en nadelen van stock fotografie in je marketing

te vaak gebruikte stockfoto voor productiviteit

Fotografie is nog nooit zo bereikbaar geweest. Bijgevolg is ook stock fotografie voor je marketing nog nooit zo bereikbaar geweest. Je kan het zelfs gratis online vinden. Dus, what’s the catch?

De voordelen van stock fotografie voor je marketing

Groot aanbod aan beelden

Stock photo websites zijn er in grote getale. Ik kan wedden dat je er nu zomaar 3 kan opnoemen. En dat is een groot voordeel. De websites hebben allemaal verschillende beelden en prijzen. Het is dus mogelijk om te vergelijken en zo het beste en goedkoopste beeld te vinden voor jouw website of content.

Mocht je nog enkele nieuwe stock fotografie websites ontdekken, heb ik hieronder een klein lijstje gemaakt.

  • Shutterstock
  • Adobe
  • Alamy
  • Dreamstime
  • Depositphotos
  • Pond5
  • 123RF
  • Unsplash
  • Canva

Stock fotografie kan zelfs gratis zijn

Op websites zoals Unsplash en Canva kan je gratis beelden krijgen. Dat is best handig als je een kleiner marketing budget hebt. Unsplash vraagt wel om de originele creator te taggen door naar de foto te linken op hun website. Dat is natuurlijk niet verplicht, maar kan wel de originele fotograaf wel helpen.

Weinig moeite om stock foto’s te krijgen

Op 2 minuten kan je de gepaste stockfoto vinden voor wat jij wil bereiken. Je bezoekt een website, typt je keyword in, maakt een selectie en vervolgens moet je alleen nog maar betalen en downloaden.

Groot aanbod stockfoto’s

Zeker als je alle website samen telt, heb je een gigantisch aanbod aan beelden die je zomaar kan gebruiken. Je marketing kan op die manier een professionelere uitstraling krijgen.

De (nogal grote) nadelen aan stock fotografie voor je marketing

generische stockfoto voor bedrijven

Slecht voor je SEO

Als je stockfoto’s op je website zet, dan kan dat invloed hebben op je vindbaarheid in Google. Google heeft het liefste originele en unieke content om te tonen. Als Google ‘duplicate content’ vindt, moet die de afweging maken welk stuk content te ranken.

En aangezien Google dan liefst het originele rankt, zal jij met je stockfoto naast die topposities grijpen. Met originele en vooral unieke content heb je dat probleem niet.

Onpersoonlijk en nietszeggend

De meeste stockfoto’s zeggen eigenlijk bitter weinig over wie jij bent en wat je doet. Ze zijn van nature generisch om een ruim publiek aan te spreken. Met als gevolg dat ze eigenlijk niemand aanspreken. Wat niet wil zeggen dat geen enkel beeld relevant kan zijn voor jouw bedrijf. Je zal gewoon diep moeten graven.

Stockfoto best practices

Mocht je toch gebruik maken van stock fotografie, zorg dan dat je volgende richtlijnen opvolgt. Op die manier kan je het meeste halen uit de foto’s.

Indien het toegelaten is, kan je de beelden bewerken. Het is belangrijk te bekijken of dat effectief is toegelaten voor je dat doet. Door bewerkingen zoals bijsnijden, eventueel kleuren aanpassen of naar zwart wit om te zetten, creëer je toch nog unieke en nieuwe content.

Zorg dat je het originele bestand ergens behoudt. Of je de foto nu bewerkt of gewoon verkleind voor het uploaden. Met een originele file kan je achteraf altijd aantonen dat je de foto via een rechtmatige weg hebt verkregen.

Lees voor het aankopen en gebruiken van een foto even de gebruiksvoorwaarden. Bij elke website kunnen die lichtjes anders zijn. Meestal zijn ze vrij uniform, maar er kunnen hier en daar nuance verschillen zijn.

Door de gebruiksvoorwaarden te lezen, kan je ook ontdekken hoe legitiem websites zijn. Er zijn veel goede websites, maar minstens evenveel dubieuze aanbieders van (gratis) stockbeelden.

Gebruik jij stockfoto’s in je marketing. Of ben jij eerder fan van originele beelden voor je bedrijf?

Meer artikels lezen:

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *