De beginners gids naar SEO voor je afbeeldingen

Sfeerbeelden op kantoor

Websites en social media worden steeds visueler en visueler. Het is dus belangrijk om foto’s op je website te hebben staan. Maar hoe zorg je er voor dat die foto’s meer doen dan alleen je pagina visueel interessanter te maken? Wel, dat lees je hier!

Waarom zijn foto’s op je website zo belangrijk?

Dynamische beelden op kantoor

Voor we beginnen aan het selecteren, optimaliseren, en plaatsen van foto’s op je website moeten we eerst even stilstaan bij de waarom van dat alles.

Foto’s op je website hebben verschillende voordelen. De voornaamste voordelen zijn: je content visualiseren, een persoonlijke uitstraling aan je website geven, storytelling, en natuurlijk de juiste sfeer creëren.

Samen met een professionele fotograaf kan je de juiste foto’s voor jouw doel maken.

Waar kan je foto’s vinden voor je website?

Het beste is natuurlijk om de foto’s zelf (te laten) maken. Zo heb je foto’s die echt jouw bedrijf weergeven. En dat zijn ook foto’s die je concurrent niet kan gebruiken. Ga dus zelf aan de slag of vraag een fotograaf om je te helpen.

Mocht je daar toch niet de tijd of budget voor hebben, zijn er nog wel alternatieven. Die alternatieven zijn niet ideaal, maar helpen je toch al eventjes vooruit.

Zo kan je naar stockfoto’s grijpen. Die kan je voor een klein prijsje kopen op websites zoals Adobe en iStock.

Wil je echt geen enkele eurocent uitgeven aan je foto’s, dan zijn websites zoals Unplash misschien iets voor je.

Stockfoto’s? Toch maar niet!

Zoals ik hierboven al aanhaalde zijn stockfoto’s niet de beste oplossing.En zo’n stelling wil ik natuurlijk ook beargumenteren.

De reden waarom stockfoto’s minder goed zijn dan eigen gemaakte foto’s is dat iedereen ze kan gebruiken. Dit zorgt dat je merk niet uniek overkomt.

Mensen zijn ondertussen heel goed geworden in het onderscheiden van stockfoto’s en eigen foto’s.

Duplicate content en SEO

Naar SEO toe zijn stockfoto’s ook niet zo interessant. Google is geen fan van duplicate content. Dat wil zeggen content die elders op het internet ook te vinden is.

Stockfoto’s zijn daar een goed voorbeeld van. Die ene foto van die vergadering? Ja, die staat al op heel wat websites.

Op moment van schrijven heeft die foto 350.000 downloads. Zelfs de bots van Google zijn de foto beu gezien.

De rechten op de foto’s

Daarnaast heb je natuurlijk ook het hele legale aspect. Fotografen hebben auteursrechten. Op een website zoals Unplash bieden ze hun werk gratis aan. Maar niets houdt hen tegen om dat ook weer in te trekken.

Bij betalende stock foto’s krijg je een bewijs dat je de foto hebt aangekocht. En bij een professionele fotograaf is dat natuurlijk in een contract gegoten.

Waarom je foto’s optimaliseren voor je website?

Rondleiding Orsi academy
Rondleiding in de Orsi academy

Na heel wat zoeken en selecteren is het tijd om de foto’s op je website te zetten. Maar waarom moet je ze optimaliseren? Het is toch zoveel makkelijker en sneller om ze er gewoon op te gooien en er klaar mee te zijn?

Door de foto’s zo goed mogelijk te optimaliseren heb je enkele technische voordelen tegenover andere websites. En die voordelen zorgen ook effectief voor meer bezoekers en dus mogelijke klanten.

Het eerste voordeel is een snellere website. Door je foto’s te verkleinen moet er natuurlijk minder geladen worden als iemand je website bezoekt. De bezoeker krijgt dus sneller te zien waarvoor die op je website komt.

Dat zorgt ervoor dat er meer mensen op je website blijven. En Google merkt dat op. Beter nog, Google beloont dat gedrag met hogere rankings in hun zoekopdrachten.

Het zorgt dus onrechtstreeks voor meer verkeer.

Een tweede voordeel is dat ook je foto’s in Google vindbaar worden. Wat een extra mogelijkheid is voor je toekomstige klanten om jouw website te vinden.

Stap voor stap SEO voor je website foto’s

Om foto’s op je website te zetten, zijn er enkele stappen die je best even doorloopt. Zo bereik je de best mogelijke resultaten met je website en je afbeeldingen.

Stap 1: Kies de juiste afbeeldingen

Denk aan de inhoud van je pagina. Welke foto’s horen daar bij? Zorg dat de afbeeldingen je tekst bijstaan en de aandacht van de lezer op de pagina houden.

Moet je misschien foto’s laten bijmaken? Of heb je een fotobibliotheek die je kan gebruiken. In tijden van nood kunnen stockfoto’s je misschien helpen. Hoewel die laatste oplossing niet zo ideaal is.

Ik verzamel meestal alle foto’s voor een artikel in een specifieke map. Zo staan ze mooi samen.

Stap 2: De foto’s benoemen

Vervolgens geef je alle foto’s een gepaste naam. Waarschijnlijk is de huidige naam iets generisch of met een heleboel cijfers. Door de foto een naam te geven, kunnen zoekmachines zoals Google de foto beter herkennen.

Zet er indien mogelijk keywords in die bij je content passen. Voor onderstaande foto is dat bijvoorbeeld: ‘gildehuizen-op-grote-markt-in-brussel’.

barok huizen op de grote markt in brussel
De Gildenhuizen in Brussel zijn gebouwd in een Barok-stijl na het bombardement van 1695.

Gebruik geen spaties tussen de woorden, maar zet er streepje tussen.

Stap 3: Resize en comprimeer je foto’s

De foto’s op je website moeten eigenlijk niet zo gigantisch groot zijn. Vaak is 1200px in de breedte meer dan voldoende.

Pas de afmetingen dus eventjes aan zodat je foto de juiste grootte heeft. Een te groot bestand gaat je website onnodig vertragen en dat heeft negatieve gevolgen voor je vindbaarheid in zoekmachines.

Vervolgens gebruik ik ImageOptim, een gratis tooltje, om nog wat onnodige bits van de foto’s af te halen. Zo krijg je echt het kleinste bestand mogelijk zonder kwaliteitsverlies.

Stap 4: De alt-text schrijven

Nu kan je de foto’s uploaden en in je tekst plaatsen. Bij het uploaden krijg je de kans om alt-texts toe te voegen.

Alt-texts zijn best beschrijvend. Als je een keyword kan toevoegen is dat altijd handig, maar het is beter om de foto te beschrijven.

Voor de bovenstaande foto van de grote markt zou dat kunnen zijn: ‘barok huizen op de grote markt in brussel’

Stap 5: Een onderschrift schrijven

De onderschrift is direct zichtbaar voor de lezers van je content. Daar kan je dus best de foto wat meer in context plaatsen en de lezer meer informeren.

We blijven nog even bij het voorbeeld van de grote markt.

De Gildehuizen in Brussel zijn gebouwd in een Barokstijl na het bombardement van 1695.

Nu je foto’s zijn geoptimaliseerd, kan je hopelijk genieten van je hogere google rankings. SEO is een onderdeel van marketing dat steeds blijft evolueren, dus je goed er aan steeds te evalueren en nieuwe inzichten te implementeren.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *