Een professioneel portret van iedereen in je team

Je team is natuurlijk heel belangrijk voor je bedrijf. Zonder hen kan je namelijk helemaal niet werken. Maar weet je klant wel wie er allemaal in je team zit? Een portret kan daar veel bij helpen.

Tegenwoordig vinden we het als klant steeds aangenamer om te weten met wie ze samen werken. En hen natuurlijk ook eens te zien. Een professioneel portret van je teamleden kan daar bij helpen.

Het belang van portretten van je hele team

Professionele portretten van al je teamleden laten maken heeft heel wat voordelen. Zo kunnen ze die foto gebruiken als profielfoto op LinkedIn. Het is ook handig die foto te gebruiken in hun emails als profielfoto en zelfs in de footer. Zo weten klanten met wie ze communiceren.

Door het gebruik van hun foto kunnen ze binnen en buiten het bedrijf meer persoonlijkheid tonen.

Ook als bedrijf heb je voordelen aan de portretfoto’s van je teamleden. Zo kan je de teampagina op je website uniformer maken. En het is natuurlijk ook handig in salespresentaties.

Hoe maak je een professioneel portret van iedereen?

Nu je weet waarom het zo belangrijk is om professionele portretten van je medewerkers te maken, is de vraag natuurlijk ook hoe je dat aanpakt.

Maar eerst…

Wat is een professioneel portret?

Voor een goed portret zijn er enkele elementen nodig. Zo is de belichting natuurlijk belangrijk. Het liefst gebruik je studio-belichting zoals fliters. Maar je kan ook bij zonlicht soms goede professioneel ogende portretten maken.

Je staat meestal ook professioneel gekleed op de foto. Dat is niet persé gekleed in maatpak, maar wel zoals je naar klanten toe zou gaan. Daarnaast kijk je liefst recht in de camera met een mooie glimlach.

Planning en voorbereiding

Bepaal welke uitstraling je wilt op de portretfoto’s. Begin bij het kiezen van de juiste achtergrond. Heb je liefst een neutrale en witte achtergrond? Of wil je een kleur die past bij je bedrijf? Of natuurlijk kan je ook de werkruimte (onscherp) als achtergrond gebruiken.

Op die manier kan je een locatie kiezen in je bedrijf waar je de foto’s zal maken. Daarna kan je dit, samen met het kledingadvies naar iedereen communiceren. Vraag ineens hun beschikbaarheden op, zo kan je een planning opmaken wie wanneer voor de camera moet komen staan.

Je kan dat allemaal zelf doen, maar natuurlijk kan het ook helpen om de fotograaf al bij dit proces te betrekken.

Tijdens de fotoshoot

Maak zeker en vast voldoende foto’s. Zo kan je kiezen welke foto het beste is. Soms maakt een klein verschil in uitdrukking en groot verschil in de uitstraling. En toon de resultaten ook aan de geportreteerde.

Mijn werkwijze voor het maken van professionele portretten:

Nadat ik de lichten en achtergrond heb opgesteld op jullie locatie, begin ik aan de lijst van medewerkers die op de foto moeten. Elke sessie duurt zo’n 10 minuten (gemiddeld gezien). 

Daarin brief ik de persoon steeds eerst kort eventjes over wat we gaan doen. Zo stel ik hen op het gemak zodat ze kalm voor de lens gaan staan. Daarna maken we enkele foto’s. Een korte reeks waarin we beide kanten van het gezicht fotograferen.

Vervolgens kunnen ze eventjes meekijken op de laptop: welke foto’s vinden ze alvast leuk, verkiezen ze een bepaalde kant? Want iedereen heeft natuurlijk ‘ne goeie kant’.

Daarna maken we nog wat meer foto’s. Deze keer uitsluitend met de ‘goeie kant’. We proberen eventueel wat andere dingen zoals meer of minder lachen, eventueel het haar eens achter de oren steken, …

Na enkele fotorondes, hebben ze dan genoeg foto’s om uit te kiezen.

Nabewerking van de professionele portretfoto

Achteraf moet je de foto ook lichtjes bewerken.Digitale cosmetica noem ik het. Geen zotte facetune toestanden natuurlijk. Maar zien dat alle foto’s een uniforme uitstraling hebben. Eventueel kleine puistjes wegwerken, de huid wat zachter maken en de tanden witter kan natuurlijk zeker wel. Maar het is belangrijk dat je op je eigen portretfoto lijkt.

Up-to-date houden van de portretfoto’s

Binnen je bedrijf zijn er constant veranderingen. Medewerkers die vertrekken, en nieuwe collega’s die hun plaats innemen. Of net je teams doen groeien. En natuurlijk veranderen medewerkers wel eens van uiterlijk: een nieuwe bril, veel bijkomen of afvallen, een andere haarkleur, …

Om bij elke verandering iedereen weer voor de camera te sleuren, is misschien wat overdreven. Als je met een professionele fotograaf werkt, kan die de look van de vorige shoot meestal wel opnieuw maken.

Bespreek het vooraf eens met je fotograaf zodat die de nodige notities kan maken. En vervolgens kun je elk halfjaar (sneller of trager afhankelijk van je groei) een nieuwe (en kleinere shoot) doen om de nieuwe medewerkers ook van een portretfoto te voorzien.

Waar de portretten van je team gebruiken?

Nu je de portretten van je team op je computer hebt, is het natuurlijk ook belangrijk ze (overal) te gebruiken.

Zet ze op de bedrijfswebsite. Maak een teampagina waar je iedereen voorstelt. Of wie weet hebben ze (blog)profielen?

Gebruik ze op de sociale media van je bedrijf. Op de profielen van de medewerkers zelf als profielfoto’s. Maar je kan ze ook gebruiken als content. “Meet the team” posts doen het altijd goed.

Verder kan je ze inzetten in marketingmateriaal zoals flyers en brochures. Zo weten de klanten door wie ze geholpen zullen worden. En dat werkt natuurlijk ook in salesslides.

Ook op praktische zaken zoals de interne who’s-who en eventuele beveiligsbadges kan je de foto’s gebruiken.

Hulp nodig bij het maken van professionele portretten van het hele team? Stuur me een mailtje en laat mij het voor je doen!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *