
Een tijdje terug postte een fotograaf die ik volg op YouTube en heel interessante video. Het is eigenlijk een heel simpele oefening met een grote impact op je bedrijf. En het kan eigenlijk eender welk type bedrijf in eender welke industrie helpen.
Walid Azami is een fotograaf die al mocht samenwerken met enkele grote namen zoals Madonna en Bernie Sanders. Hij traint nu fotografen om hun bedrijf sterker te maken. Niet door fototechnieken uit te leggen, maar net door de business kant uit te lichten.
In een van zijn video’s legt hij uit hoe je je bedrijf kan verbeteren door in de huid van jouw concurrent te kruipen. Het is lachwekkend simpel, maar super effectief om te doen. Ondertussen is de oefening een vaste waarde geworden in mijn jaarplanningen.
Je kan de video hier bekijken. Lees je de uitleg liever, lees dan onder de video verder.
De oefening:
- Stap 1: Pak een blad papier om notities te maken en zorg dat je met een open mind de volgende brainstorm aangaat. Zet een timer van 15 minuten en begin met alles neer te schrijven dat jij als concurrent kan gebruiken om jezelf failliet te doen gaan.
- Geen enkel idee is te klein of te groot. Schrijf alles op wat je kan bedenken.
- Zelfs ‘goedkopere prijzen’ kan een idee zijn om met jezelf te concurreren.
- Probeer vooral dingen te bedenken die je service verbeteren of meer visibiliteit geven.
- Stap 2: Nadat de timer is afgelopen, begin je aan de ideeen te sorteren. Zijn er overkoepelende thema’s waarin je alle ideeën kan onderbrengen?
- Sommige ideeën zijn misschien eerder prijs gericht. Die kan je onder een prijs categorie steken.
- Andere zaken zijn misschien meer gericht op marketing, sales, of product.
- Stap 3: Bekijk nu wat er allemaal haalbaar is. Sommige dingen die je hebt bedacht zijn misschien onmogelijk. Haal die nu uit de lijst. Maar wees kritisch, moeilijk en onmogelijk zijn niet hetzelfde.
- Stap 4: Kies enkele van de ideeën waar je de komende 6 maanden aan gaat werken ze te implementeren. Dat kunnen kleine zaken zijn of net grote aanpassingen.
- Bedenk de volgende stappen per idee en zet ze in je planning
- De laatste stap is om over 6 maanden terug te komen naar stap 1 en het hele proces te herhalen met nieuwe ideeën.
De eerste keer dat je de oefening doet voelt het misschien nog wat onwennig. Maar de oefening went snel. Het wordt ook vrij snel duidelijk hoe de oefening werkt en welke voordelen er zijn uit te halen voor jouw bedrijf.
Ga jij de oefening doen?
- Client Case: Headshots, groepsfoto’s en sfeerbeelden voor Vygon BeneluxSamen met Vygon BeNeLux organiseerde een fotomoment voor hun team van dertig medewerkers. Zo maakten we op een namiddag van iedereen een portret, enkele groepsfoto’s en sfeerbeelden van de client-facing collega’s. Posted by fredography All […]
- Professionele foto’s laten maken? Prima idee!De manier waarop je je medewerkers in beeld brengt, vertelt meer over je bedrijf dan je denkt. Je kunt wel stoefen op je homepage dat je ‘premium kwaliteit’ levert. Maar als de foto’s van je […]
- Omgevingsportretten en sfeerbeelden op kantoor en de werkplekSfeerbeelden van de medewerkers op kantoor of andere werkplekken kunnen je marketing versterken. Het geeft een kijkje achter de schermen, bouwt vertrouwen op en ondersteunt je boodschap ook visueel. Posted by fredography All posts