Samenwerking in beeld: De kracht van zakelijke duoportretten

We kennen allemaal het persoonlijke portret en de groepsfoto, maar daar tussenin zit er tpicflnatuurlijk ook nog een optie: het duoportret. Met twee op de foto? Wat en waarom, lees je hier.

Wat is een duoportret?

Bij een duoportret tonen we de twee personen te samen. De focus is gelijk verdeeld tussen de twee personen. Het gaat dus niet persé om één van de twee, maar om beiden. Dit zodat we de samenhang van de twee kunnen tonen.

Vaak gaat het dan om cofounders of zakenpartners in een bedrijf. Maar het kan natuurlijk ook een koppel zijn (dat samenwerkt) of gewoon twee vrienden.

Voor bedrijven gaat het natuurlijk meestal om de (co)founders of partners.

Waarom een duoportret maken?

Een duoportret kan simpelweg de dynamiek en evenwicht tussen twee personen tonen. Op je ‘over ons’ pagina kan je de twee oprichters tonen zonder dat je foto’s bij elkaar moet knippen en plakken.

Het kan ook helpen bij bijvoorbeeld een persbericht. Een startup die funding of medewerkers zoeken, kunnen zich zo in de kijker zetten.

Met een duoportret toon je meer een samenhangend geheel dan twee aparte portretten bij elkaar gezet.

Het belang van zakelijke duoportretten

Met een duoportret kan je een blik achter de schermen geven van je bedrijf. Wie zijn de oprichters en welke uitstraling hebben ze? Het zorgt dat toekomstige investeerders weten met wie ze zaken doen, klanten weten bij wie ze kopen, en toekomstige medewerkers weten met wie ze elke dag gaan samenwerken.

Praktische voorbeeld van duoportret voor Companion.Energy

Voor Thomas en Jonas van Companion.Energy maakte ik enkele duoportretten. Voor een persbericht hadden ze nog enkele foto’s nodig van hen twee samen. Ze hadden net een grote investering binnengehaald en dat mocht in de pers komen.

We gingen in Antwerpen dus op stap voor een reeks portretten van hen te samen (en hier en daar ook individueel).

De reeks duoportretten werden vervolgens op heel wat websites gebruikt bij hun aankondiging. En natuurlijk ook daarna nog bij andere berichten.

Je kan de foto’s en artikels terug vinden op o.a. Agoria en Datanews.

Hoe maak je een succesvol duoportret?

Weten wat je moet doen is natuurlijk één ding, maar dan volgt nog hoe je het moet doen.

Het begint bij het bepalen van de uitstraling. Wat wil je met de foto tonen? Wil je het op een neutrale achtergrond maken of liever ergens op locatie?

Vandaar uit kan je de locatie bepalen en de kledingstijl die er bij hoort. Zien dat jullie outfits niet te hard clashen met de omgeving en met elkaar.

Spreek een tijdstip af en bedenk welke foto’s je zeker moet hebben. Communiceer dit ook met de fotograaf zodat alles duidelijk is en vlot kan verlopen. Vervolgens kan die je helpen met de foto’s er uit te laten zien zoals het hoort.

De fotograaf kan je coachen naar de juiste poses en gezichtsuitdrukkingen. 

De zakelijke duoportretten gebruiken

Nu je de foto’s hebt, kan je ze ook beginnen gebruiken natuurlijk. Ik sprak al over persberichten en de ‘over ons’ pagina. Maar je kan ze ook gebruiken als social media content. En als de banner op je social media bedrijfspagina.

Daarnaast past het ook altijd goed in brochures, jaarverslagen, en andere geprinte media.

Klaar voor het duoportret van jouw team? Stuur me dan nu een mailtje!

One thought on “Samenwerking in beeld: De kracht van zakelijke duoportretten”

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *