Iedereen van je team voor de camera krijgen voor een professionele foto kan een uitdaging zijn. Maar dat hoeft het helemaal niet te zijn. Met deze gids organiseer je succesvol je (eerste) fotosessie voor je bedrijf.
De voordelen van je werknemers te laten fotograferen
Zo geeft een goed portret iedereen (intern en extern) een gezicht. Of het nu dient op teams als een avatar, of om op je openbare teampagina iedereen voor te stellen.
Daarnaast kan je de profielfoto’s ook gebruiken in je online content. Denk maar aan een ‘stel jezelf voor’ post op Instagram, of om een medewerker in de kijker te zetten bij een bepaalde prestatie.
Je kan de foto’s natuurlijk ook gebruiken in je sales decks. Zodat je toekomstige klanten weten met wie ze te maken hebben. Het is ook handig om de foto’s in te stellen als LinkedIn profielfoto. Zo weten prospects ook al direct met wie ze aan het praten zijn.
Is dat dan alleen voor grote bedrijven?
Of je nu alleen werkt of in een multinational met duizenden werknemers. Iedereen kan een goede portretfoto gebruiken.
Alleen de aanpak naar de portretten is wat anders. Als je alleen werkt of met een klein team kan je bepaalde zaken anders aanpakken. Heb je een groter team, zijn we soms wat beperkter in wat kan.
Hoe begin je er nu aan om portretten van je team te maken?
De eerste stap is praten met een fotograaf. Vertel over je bedrijf, hoeveel volk er op de foto zal staan, wat je eventueel allemaal met de foto’s wilt doen, en indien je het zelf al weet, wat voor uitstraling je op de foto wilt.
Wat je best met de fotograaf bespreekt:
- Wat is het doel van de foto’s?
- Profielfoto voor de interne platformen
- Pasfoto’s om te gebruiken op een securitybadge
- Content om online te delen
- Profielfoto’s voor social media
- …
- Wat voor uitstraling wil je?
- Serieus of eerder lachend?
- Corporate of losjes?
- Met een effen achtergrond of ergens leuk op kantoor?
- Eventueel zelfs of je de foto’s in het zwart wit wilt?
- Hoeveel personen moeten er op de foto
- En idealiter hoeveel tijd je daarvoor wilt vrijmaken
- Veel personen kan altijd, maar dat moet meestal dan iets sneller gaan.
- Minder personen, of extra tijd per persoon geeft de kans elke geportreteerde door de fotosessie heen te coachen. Zo staat iedereen er zeker goed.
- En idealiter hoeveel tijd je daarvoor wilt vrijmaken
Tijdens je gesprek met de fotograaf zal er zeker een werkwijze besproken worden hoe je nu verder kan plannen.
Vaak werk ik met slots die de medewerkers dan kunnen kiezen. Op 10 minuten per persoon kunnen we heel wat bereiken. Zo kunnen ze direct de foto’s zien en selecteren welke ze willen.
Met een tijdslot zorg je er ook voor dat iedereen op tijd is en dan ook voldoende tijd krijgt om hun foto te laten maken.
Bij grotere groepen is het soms handig om de fotoshoot te spreiden over twee aparte dagen. Plan er een weekje tussen zodat de zieken en vakantiegangers toch ook hun foto kunnen laten maken.
Wanneer je de dag en timings hebt besproken met de fotograaf, kan je deze intern briefen. Laat je medewerkers weten waar de foto’s gemaakt zullen worden, wat ze moeten dragen, en vooral ook wanneer ze er moeten zijn.
Je kan ook altijd enkele reserve personen (bijvoorbeeld die op dag 2 gepland staan) laten klaarstaan. Er valt altijd wel iemand ziek, of door een goede samenwerking lopen we voor op schema.
Stuur een dag opvoorhand ook nog even intern een reminder rond.
Op de dag zelf kan je eigenlijk vertrouwen dat de fotograaf al het werk zal doen. Toch is het handig iemand intern er bij te laten zitten. Zo kan die personen sturen die te laat zijn, eventueel de reserve personen verwittigen, en natuurlijk mee kijken of de resultaten zijn zoals ze moeten zijn.
Op het einde van de dag kan je met een gerust hart naar huis. Iedereen heeft de foto’s gekozen die ze willen gebruiken en de fotograaf doet al de rest.
Tijd om jouw medewerkers voor de lens te zetten? Stuur me dan nu een email om de details te bespreken.