Als ondernemer is een LinkedIn profiel een waardevolle tool. Maar zoals met elke tool, is het belangrijk dat je die juist gebruikt. Een schroef losvijzen met een hamer helpt je natuurlijk geen stap verder. Met deze tips om je LinkedIn profiel te verbeteren zal je zeker opvallen bij je bezoekers.
1. Schrijf wat je klant wil lezen, niet wat jij wil schrijven
Je LinkedIn profiel kan je gebruiken om je prospect naar klant om te zetten. Maar daarvoor moet je hem of haar wel overtuigen van jouw kunnen. Dat doe je natuurlijk niet door te zeggen hoe geweldig jij bent en wat je product of service allemaal kan.
Het is vooral belangrijk wat de lezer, de toekomstige klant, van voordeel kan halen uit jouw product of service. Je hoeft dus niet in detail te gaan naar wat jij allemaal doet, maar wel welk resultaat dat voor hen kan betekenen.
Als portretfotograaf kan ik bijvoorbeeld wel verklaren dat ze na mij te boeken voor een portretsessie ze met een profielfoto naar huis gaan van x-aantal pixels op x-aantal pixels.
Ik kan ook schrijven dat ik met hen hun waarden en normen vertaal naar een portret die zij kunnen gebruiken om zichzelf nog beter in de kijker te zetten.
2. Professionele profielfoto voor LinkedIn
Speaking of portretfoto’s. Heb jij een recente en duidelijke profielfoto op je LinkedIn?
Met de preview van je profiel in de zoekresultaten heb je niet veel mogelijkheden om mensen te doen doorklikken. Een van de zaken die je wel hebt, is je profielfoto. Dit is ineens ook hoe mensen je zullen visualiseren.
Daarom is het belangrijk dat je profielfoto representatief is voor wie jij bent. Een te oude foto is dus niet representatief meer.
Er zijn heel wat zaken waar je rekening mee moet houden voor een goede profielfoto.
- Lach op je foto
- Kijk recht in de camera
- Zet alleen je gezicht en schouders in beeld
- Wees jezelf in de foto
3. Een veelzeggende omslagfoto
In je omslagfoto heb je niet zo heel veel plaats. Toch kan het zeker dienen om jezelf in de kijker te zetten. Heb je een vaste huisstijl, dan heb je daar ruimte om die in te laten terugkomen.
Als portretfotograaf heb ik er een collage van de portretten die gemaakt heb staan. Zo komt mijn service natuurlijk mooi aan bod. Zelfs in de kleine ruimte krijgen bezoekers een beeld van mijn werk.
Natuurlijk is het ook mogelijk om met keywords te werken in je omslagfoto. Toch is het best om woorden zoveel mogelijk te vermijden.
4. Een sterke headline op je LinkedIn profiel
Net zoals je profielfoto, staat ook je headline in de preview van de zoekresultaten. Veel mensen zetten daar hun functie en bedrijfsnaam. Maar eigenlijk kan je daar eender wat zeggen.
Een korte uitleg wat je doet met een call to action kan wonderen doen. Bekijk het als gratis advertentieruimte. Maar natuurlijk zorgt de beperking in aantal tekens wel dat je creatief zal moeten zijn met je copy.
5. Schrijf wat jij kan beteken voor je klant in de Linkedin info sectie
In de info sectie heb je best veel ruimte om te schrijven wie jij bent en wat je doet. Leg daar de focus op je services en wat ze voor je klant kunnen betekenen. Indien het interessant kan zijn, kan je daar ook je werkwijze en filosofie uitleggen achter je diensten of producten.
Je kan er ook je contactgegevens in kwijt, wat kan helpen om je klanten recht in je inbox of in een telefoongesprek te loodsen. De info sectie is een ware sales tool die je kan inzetten.
6. Gebruik de ‘Uitgelicht’ sectie als portfolio op je LinkedIn profiel
In de uitgelicht sectie kan je posts, artikelen en andere zaken die je post op LinkedIn aan je profiel vastpinnen. Anders als op andere sociale media heb je op LinkedIn niet echt een permanente feed waarin mensen kunnen kijken wat je eerder postte.
In de uitgelicht sectie kan je toch posts vastpinnen en ‘uitlichten’? Je kan er ook video’s en foto’s plaatsen. Het is een handige tool om je product en services visueel in de kijker te zetten.
Maar er dus zeker gebruik van. Een populaire post die toont wat je doet kan een interessant stuk content zijn om uit te lichten, maar ook een foto van jezelf in actie is altijd interessant.
7. Plaats je aparte services in de ervaring sectie
In de ervaring sectie zet je normaal je functies in de verschillende bedrijven waar je gewerkt hebt. Voor een freelancer die langdurige opdrachten doet, kan het interessant zijn daar zijn of haar klanten en activiteiten uit te lichten.
Maar ook als freelancer die kortere opdrachten doet, kan je gebruik maken van die sectie. Je zal misschien verschillende diensten aanbieden. Ik doe naast portretfotografie, bijvoorbeeld ook eventfotografie.
Op mijn LinkedIn heb ik dus een aparte ervaring als eventfotograaf bij Fredography en een aparte ervaring als portretfotograaf bij Fredography.
Beide services kan ik in de beschrijving dan nog verder toelichten. Het voordeel aan deze techniek is vooral naar zoekopdrachten toe.
Iemand die specifiek een portretfotograaf zoekt zal mijn profiel eerder vinden, dan als ik er als ‘fotograaf’ stond. Simpel, maar effectief.
8. Schrijf en vraag aanbevelingen
Een aanbeveling is eigenlijk gewoon een review die je kan schrijven over iemand. Natuurlijk moet je wel een professionele relatie met die persoon hebben; collega, opdrachtgever, werkgever, werknemer, …
Regelmatig iemand vragen om er eentje over jou te schrijven, toont op je profiel dat je ten eerste een goede relatie hebt met de mensen rondom jou, maar ook dat je goed werk levert.
Zelf aanbevelingen schrijven, kan dan weer dienen als uithangbord op het profiel van iemand anders. Ik kan op het profiel van een klant bijvoorbeeld schrijven dat ik als fotograaf een toffe samenwerking heb gehad.
Dat toont positief voor mijn klant, maar zijn of haar bezoekers zien ook direct dat ik fotograaf ben. Mooie en vooral gratis reclame.
9. Pas je Linkedin profiel url aan
De standaard url naar je profiel is een hele reeks cijfertjes en letters. Die zal waarschijnlijk niet willekeurig zijn, maar het ziet er wel zo uit. Bovendien is ‘x2sdf5g4sdf12aaze789r’ nogal moeilijk te onthouden.
Pas je url aan naar iets dat gemakkelijker is te onthouden. Je naam bijvoorbeeld! Mocht die niet kunnen omdat je naam vaker voorkomt, let dan wel op met wat je er extra bij zet. Je industrie of locatie kunnen interessant zijn, maar die kunnen ook veranderen. En je wilt liefst een url die niet meer aangepast moet worden.
10. Interageer op de posts van anderen
Nu dat je profiel in orde is, moet je natuurlijk zien dat er mensen het bezoeken. Door actief te zijn op LinkedIn, krijg je die bezoekers.
Laat likes en comments achter op relevante posts voor jouw industrie. Maar ook gewoon op de posts van je connecties. Beeld je in dat het een groot netwerkevent is dat 24/7/365 loopt.
Luister naar wat de mensen te zeggen hebben, voel je vrij te connecten met nieuwe personen, en praat ook zelf.
Weet je niet wat zelf te posten of hoe hieraan te beginnen, dan help ik graag verder. Stuur me eventjes een mailtje en dan bekijken we samen wat jij kan doen: frederic@fredography.be
11. Slide in the DMs 😉
DM’s, of Direct Messages, zijn de mail van vandaag. Natuurlijk wil je nog steeds mensen naar je mailbox trekken. Maar DM’s zijn vaak een goed begin voor die 1 op 1 relatie. Het kan je helpen die lauwe leads helemaal hot te maken.
Stuur regelmatig eens een persoonlijk berichtje naar wat van je connecties. Zorg wel dat je echt persoonlijk bent en niet spamt. Volg je berichten op, ook bij mensen die (nog) niet hebben geantwoord.
Bonus: Doe regelmatig een update op je LinkedIn profiel
Net zoals alle tools online verandert ook je carrière wel eens. Je doet misschien bepaalde services niet meer. Of je doet ze nog wel, maar alleen voor een specifiek doelpubliek. Ga elk kwartaal eens door je profiel. Is alles nog up to date?
Gebruik jij LinkedIn al succesvol als netwerk en salestool?