Als ondernemer of bedrijf is het bijna essentieel geworden een Instagram-account te hebben om je professionele activiteiten te tonen aan de wereld. Bij het creëren van een account stuitten veel ondernemers al op een roadblock: Welk type Instagram account past het beste bij wat je doet?
In dit artikel leg ik graag de verschillende types Instagram accounts uit. Zo kan je een keuze maken die het beste bij jou past. Want hoewel je misschien als bedrijf een account hebt, is een business account niet de beste keuze.
Laten we eerst even de 3 mogelijkheden overlopen:
- Personal account
- Creator account
- Business account
De namen zijn vrij duidelijk in wat het beste type is voor wie. Toch zijn er hier en daar nuanceringen tussen de accounts. Nuances die je beter kunnen helpen je doel te bereiken.
Personal account
Een personal account is voor particulieren die casual gebruik willen maken van de app. Ze kunnen vrijwel alle muziek gebruiken in hun reels en stories en hebben als enig account type de mogelijkheid om hun account op privé te zetten. Zo kunnen andere gebruikers niet mee kijken.
Personal Instagram accounts hebben toegang tot alle muziek voor stories en reels. Leuk als je graag meedoet met populaire trends in die onderdelen van de app.
Verder hebben ze helaas geen toegang tot analytics/insights en kunnen ze dus niet bekijken hoeveel mensen hun posts bekijken en welke interacties er met hun content wordt aangegaan. Ze kunnen hun posts ook niet inplannen.
Professional accounts
De twee volgende account types vallen onder de paraplu ‘professional accounts’ op Instagram. Er zijn toch nog lichte nuances, maar deze twee types zijn gericht op mensen die de Instagram professioneel willen gebruiken.
Welke van de twee dan het beste bij jou past lees je hier onder.
Creator account
Een creator account is eerder voor influencers dan voor bedrijven.
Zo hebben creators nog steeds toegang tot alle muziek voor reels en IGtv, en krijgen ze toegang tot analytics/insights in de app.
Maar ze kunnen helaas niet in de creator studio en dus ook geen posts inplannen. Wil je niet steeds je post op het moment zelf posten, dan is een creator account niet de oplossing voor jou.
Business account
Business accounts kan ik het meeste aanraden. Tenminste als je een bedrijf hebt.
Hoewel ze geen toegang hebben tot alle muziek voor reels en IGtv, is dat dan ook het enige nadeel. De enige audio die ze krijgen is uit de royalty free library. Niet bepaald veel keuze, maar vaak goed genoeg.
Business accounts krijgen analytics/insights, contactknoppen, en kunnen via de creator studio posts, reels, en IGtvs inplannen.
Hier onder nog een visuele representatie van de verschillen tussen alle Instagram account types.
Personal Account | Creator Account | Business Account | |
Analytics | ❌ | ✅ | ✅ |
API toegang | ❌ | ❌ | ✅ |
Planning | ❌ | ❌ | ✅ |
Creator Studio | ❌ | ❌ | ✅ |
3rd party analytics | ❌ | ❌ | ✅ |
Contactknop | ❌ | ✅ | ✅ |
Swipe up | ❌ | ✅ | ✅ |
Muziek | Volledige toegang | Volledige toegang | Royalty-free only |
Je account type aanpassen op Instagram
Hopelijk ben je nu de keuze gemaakt met welk type account het beste bij jou past. Tijd om de juiste te selecteren in de app.
- Ga naar je profiel
- Klik rechtsbovenaan op de drie liggende streepjes
- Tap onderaan op het tandwieltje met ‘settings’ naast
- In het lijstje selecteer je ‘account’
- Helemaal onderaan zie je dan ‘switch account type’
- Je krijgt dan de keuze tussen de twee andere opties.
Zie je jouw keuze er niet tussen staan, dan is deze al geselecteerd. Handig toch?
Ben jij actief op Instagram? Laat me zeker weten welk accounttype jij gebruikt en waarom door op deze mail te antwoorden!