Omgevingsportretten en sfeerbeelden op kantoor en de werkplek

Sfeerbeelden van de medewerkers op kantoor of andere werkplekken kunnen je marketing versterken. Het geeft een kijkje achter de schermen, bouwt vertrouwen op en ondersteunt je boodschap ook visueel.

In dit artikel ga ik wat dieper in op de sfeerbeelden op kantoor.  Ik leg uit wat het belang is van die foto’s op de werkplek, hoe je ze kan gebruik en vooral ook hoe je die omgevingsportretten (zelf) kan maken.

Het belang van omgevingsportretten en sfeerbeelden

Een bedrijfswebsite of social media pagina zonder een foto komt natuurlijk niet zo goed over. De eerste indruk telt. En je wilt dus niet dat die eerste indruk overkomt alsof je niets wilt tonen, niets te zeggen hebt, of misschien zelfs niet echt bestaat.

Met sfeerbeelden van de werkplek kan je tonen wie jullie zijn, wat jullie doen en ook waar jullie voor staan. Toon bijvoorbeeld de medewerker die bezig is in het magazijn met een herstelling. Dat toont niet alleen een gezicht en je product of dienst. Het kan naar je klanten ook tonen dat jullie alles recycleren of een bepaalde kwaliteit behouden.

Daarnaast helpt het ook bij de employer branding. Werknemers hebben graag een beeld van het bedrijf waar ze bij solliciteren. Goede foto’s van de werkvloer kunnen je daar alvast bij helpen.

Daarnaast betrekt het ook je huidige team meer bij het bedrijf. Zij staan namelijk als ambassadeur op de website.

De sfeerbeelden van je werkplek gebruiken

Eerst en vooral kan je de sfeerbeelden natuurlijk op je bedrijfswebsite zetten. Elke pagina heeft wel een foto nodig. En daar kunnen de sfeerbeelden alvast bij helpen. Daarnaast kunnen ze ook dienen bij heel wat ander marketingmateriaal zoals flyers en brochures.

En dan heb je natuurlijk ook social media. De foto’s passen perfect bij posts waarin je je werkproces uitlegd. Of waar in je een van je medewerkers in de bloemetjes zet. Of natuurlijk bij een vacature om je team te versterken.

Praktische tips voor het maken van sfeerbeelden op kantoor

Eerst en vooral zoek natuurlijk de juiste apparatuur voor het maken van je foto’s. Met je smartphone kan je al veel fotograferen, maar soms komt het toch nog te kort. Een goede camera is daarbij zeker een must.

Daarnaast maak je best een lijstje van de type beelden die je nodig hebt. Welke scenario’s spelen er zich af op de werkvloer die relevant zijn om te tonen: meetings, koffiebabbels, reparaties, afleveringen aan de balie, …

Maak vervolgens van elk scenario verschillende foto’s met verschillende mensen. De reden daarvoor is vrij simpel: helaas vertrekken medewerkers soms. En dan is het niet zo handig dat ze op je website blijven staan. Door meerdere versies te maken, kan je de foto’s gewoon verwisselen en zijn er geen problemen.

Voor het maken van de foto’s heb ik een hele blogreeks met tips: https://fredography.be/category/smartphone-fotografie/

Praktische tips voor het samenwerken met een fotograaf

Verkies je toch liever met iemand professioneel samen te werken om de meest optimale resultaten te behalen, deel ik graag wat tips. (of neem ik het werk gewoon over)

Vooraf moet je de juiste fotograaf kiezen. Dat is een keuze waar verschillende factoren spelen. Natuurlijk is budget er eentje, maar ook of het klikt met de fotograaf, hoe hun portfolio je aanspreekt, en de beschikbaarheid naar ieders agenda.

Met de fotograaf bespreek je vooraf best verschillende grote lijnen en details.  Leg voorafgaand aan de fotoshoot duidelijk uit wat je precies wilt bereiken. Wat voor sfeer wil je uitstralen? Welke ruimtes wil je laten zien? En welke activiteiten moeten zeker in beeld gebracht worden.

Maak op basis daarvan (samen) een planning op.

Ga vervolgens ook intern aan de slag. Vraag je collega’s of ze willen meewerken en maak een planning op wie wanneer kan. Vertel ook duidelijk wat je van hen verwacht. En zeg ze eventueel welke kleding ze moeten aandoen voor de foto’s.

Maak daarna ook alle ruimtes klaar voor de fotoshoot. Boek de nodige meetingrooms, ruim de kantoren op, hang de kaders nog even wat rechter, en geef de planten wat water. En zoek eventjes waar de lichtschakelaars allemaal hangen.

Tijdens de fotoshoot kan je aan van alles verwachten. Uitgelopen meetings, verplaatste meubels, zieke collega’s. Probeer oplossingen te zoeken maar het ook wat los te laten. Die problemen komen altijd voor.

Case: Voorbeeld van sfeerbeelden bij Codit

Bij Codit kom ik al enkele jaren over de vloer. Ik maak er portretten van de medewerkers, sfeerbeelden en soms ook eventreportages. 

Op hun website kan je verschillende van mijn beelden terugvinden. Bij hen op kantoor is het altijd leuk fotograferen. De medewerkers werken graag mee aan de foto’s en het kantoor is niet alleen gezellig en mooi ingericht, maar geeft ook de branding van Codit weer.

Sfeerbeelden van op de werkvloer zijn dus een must have voor in je marketing. Je kan ze zelf proberen maken of een professional inhuren. En met de juiste voorbereiding maak je van de fotoshoot een groot succes.

Hulp nodig bij het maken van jouw sfeerbeelden? Stuur me een email!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *