Waarom jij dringend een nieuw zakelijk portret nodig hebt

zakelijke portretfoto voor professionals

Als ondernemer is een goed zakelijk portret van jezelf een belangrijk onderdeel van je marketing, branding, en communicatie. Das wist je natuurlijk al, want anders zou je dit artikel niet lezen. Laten we samen ontdekken welke voordelen een nieuwe foto van jou allemaal kan opleveren.

Het voordeel van een zakelijk portret

Laten we beginnen met de waarom. Er zijn heel wat voordelen aan een goede profielfoto op je social media en portret bij geprinte media:

  • Je meet jezelf een professionele uitstraling aan met een professioneel portret.
  • Het toont je authenticiteit en kleeft een gezicht bij je naam. Wat altijd leuk is voor mensen die je nog niet kennen.
  • Je hebt het vaker nodig dan je denkt. Denk maar aan al je social media, je inbox, eventueel guestblogs, interviews en andere features in media.
  • Het geeft je profielen meer authoriteit. Een vakantiefoto of zelfs helemaal geen foto geeft je bezoekers het idee dat je een spambot zal zijn. Gebruik daarom zeker een zakelijk portret op je profielen.

Wanneer is het tijd om een nieuwe zakelijk portret te laten maken

Professionele headshot van Dempsey Hendrickx
Professionele headshot van Dempsey Hendrickx

De timing is natuurlijk ook een belangrijk onderdeel bij een nieuw portret. Doe je dat maar één keer om de 10 jaar? Of toch maar wekelijks? Laten we even stap voor stap bekijken of je aan één of meerdere criteria voldoet.

1. Bekijk als eerste hoe oud je huidige foto is. 

In principe kan je je profiel foto best elk jaar veranderen met een maximum van 1,5 jaar. Meer dan dat is ook weer niet ideaal omdat je zo steeds je branding aanpast en mensen je minder snel zullen herkennen.

2. Je huidige foto is helemaal geen zakelijk portret

Je kent het wel: je hebt een mooie glimlach op die ene foto op het strand. Snel even uploaden naar al je social media en websites. Doe toch maar niet, toch zeker niet op je professionele pagina’s.

3. De kwaliteit van je huidige foto is niet voldoende voor alle doeleinden. 

Een profielfoto online is vaak niet zo heel groot, dus met een foto met lage kwaliteit kom je wel weg. Toch wil je soms je foto bij een interview voegen of als spreker op de website tonen. Dan heb je natuurlijk liever geen beeld waar je de pixels kan tellen.

4. Je hebt je look recent aangepast

We veranderen allemaal wel eens. Een andere haarsnit, misschien een nieuwe bril, of je laat nu liever je baard staan. Allemaal zaken waardoor je uiterlijk veranderen. Je foto moet natuurlijk ten alle tijden wie jij bent op dat moment.

Hoe maken we samen het perfecte zakelijk portret

Zakelijk portret van Jenthe Blockx
Zakelijk portret van Jenthe Blockx

Als portretfotograaf zal ik met jou alle stappen doorlopen om een goede portretfoto van je te maken. We bekijken samen even welke stijl je graag wenst. Wat is het dat jij wil uitstralen?

Even afspreken waar je de foto’s wil gebruiken. Een foto voor op je LinkedIn is natuurlijk anders dan eentje die je bij een interview zal steken. Hoewel we natuurlijk ook kunnen zorgen dat je portret multifunctioneel inzetbaar is. 

Vervolgens bekijken we welke locaties interessant kunnen zijn voor jouw portret te maken. Is dat indoor of toch op locatie? De achtergrond is namelijk belangrijk om de juiste sfeer weer te geven.

 En vervolgens je outfit. Wat je aandoet zegt natuurlijk ook veel over wie jij bent. Als je een casual persoon bent en zo ook omgaat met je klanten, heeft het weinig nut om een maatpak aan te doen voor je foto’s.

Het eindresultaat is een zakelijk portret die je helpt je branding consistent te houden. Of het nu op social media is of in geprinte magazines. 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *