Het belang van bedrijfsportretten voor solopreneurs

Als freelancer of solopreneur ben jij echt het gezicht van je bedrijf. Er is dus bijna geen ontkomen aan een portret te laten maken van jezelf.

Jezelf online laten zien is super belangrijk. Dat is natuurlijk niets nieuw. Maar tussen weten en doen zit er vaak een groot gat. Hoe je daarover geraakt, leg ik graag uit in dit artikel.

Wat is een bedrijfsportret?

Een bedrijfsportret is eigenlijk gewoon een foto van jezelf die je toont zoals je bent in je werkleven. Dat kan natuurlijk vrij casual zijn. Het kan natuurlijk ook in een maatpak zijn. 

De outfit en hoe je dat portret aanpakt hangt af van jouw professionele activiteiten natuurlijk.

Je kan je portretten ook op verschillende manieren laten maken.

Meer casual terwijl je werkt als een lifestyle portret, of een geposeerde headshot voor een effen achtergrond. Je kan ook in een omgeving gaan staan die meer over jou persoonlijk of je activeiten zegt.

Een uitgebreider artikel over de verschillende soorten portretten voor ondernemers lees je hier.

Waarom een bedrijfsportret voor jouw branding?

Als ondernemer of freelancer ben jij het gezicht van je diensten. Jij gaat dus in beeld moeten komen voor je marketing. Dat wil niet alleen zeggen dat je in de ik-vorm ga schrijven in je LinkedIn-posts, maar dat jij ook op de foto’s gaat staan.

Nog voor je ergens kan posten, moeten je profielen in orde zijn. En daar hoort een goede profielfoto bij. Een foto waar jij duidelijk zichtbaar op bent. Eentje die jouw persoonlijkheid en professionaliteit toont.

Met een sterke profielfoto bouw je alvast vertrouwen en herkenbaarheid op bij je publiek. Zo kunnen ze een gezicht plakken op jouw berichten en bedrijf. En dat helpt zeker bij het opbouwen van een relatie.

Door regelmatig ook jezelf te tonen in je posts, bouw je die herkenbaarheid verder op. In je posts kan je geposeerde portretten of candidfoto’s gebruiken.

Hoe pak je een bedrijfsportret aan

Nu je het belang weet van een goed portret voor je bedrijf, is het natuurlijk ook wel handig te weten hoe je dat dan aanpakt.

Als eerste moet je een fotograaf zoeken. Bekijk verschillende portfolio’s en zie wat bij jou past. Contacteer de fotograaf en vraag hoe die te werk gaat.

Tips voor je headshot sessie:

  • Plan voldoende tijd in
  • Bespreek vooraf wat je wilt bereiken en uitstralen
  • Verzorg je huid goed vooraf
  • Breng verschillende outfits mee
  • Gebruik je foto’s kwistig

Meer tips voor een succesvolle headshot-sessie lees je hier.

Hoevaak een nieuw portret laten maken?

Nu heb je natuurlijk de vraag hoevaak je dat allemaal moet doen. Een juist antwoord is er niet. Vaak genoeg om herkenbaar te blijven, maar ook weer niet zo vaak dat mensen je profielfoto niet direct herkennen.

Voor je content kan je regelmatig een nieuwe reeks foto’s laten maken. Zo blijft die zker up to date.

Je profielfoto moet je niet zo vaak vervangen. Om het jaar of zelfs om de twee jaar is voldoende. 

Natuurlijk rekeninghoudende met eventuele veranderingen. Draag je plots een totaal andere bril, is een nieuwe foto wel zo handig. Of ben je afgevallen of bijgekomen? Dat heeft invloed op je uiterlijk en dus je herkenbaarheid.

Tijd voor je nieuwe portretsessie? Stuur me dan nu snel een mailtje!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *