Simpel en professioneel de foto’s voor je website laten maken

Foto’s op je website hebben heel wat voordelen. Ze maken je website visueel aantrekkelijker, helpen je bij de vindbaarheid, tonen aan de bezoeker wie je bent en wat je doet. Maar hoe begin je er aan?

Foto’s voor je website laten maken is vaak gemakkelijker gezegd dan gedaan. Toch hoeft het niet moeilijk te zijn, ik help je er graag bij!

Waarom foto’s voor je website laten maken ipv stockfoto’s?

Maar waarom zou je er laten maken als stockfoto’s (of zelfs AI) bestaat? Wel eigen foto’s zijn natuurlijk veel authentieker. Dat woord is overused, maar daarom niet minder waar. 

Vaak zijn eigen foto’s ook van betere kwaliteit dan bijvoorbeeld AI beelden. En ze tonen ook aanzienlijk beter wie je echt bent en doet.

Daarnaast hebben eigen beelden een SEO voordeel over stockfoto’s. Ze zijn uniek, en dat heeft Google nog steeds graag.

Hoe aan de foto’s voor je website beginnen

Het begint allemaal bij wat je wilt uitstralen. Wat wil je dat je klant of sollicitant ziet als ze op je website terecht komen? 

Stap 1: Maak een shotlist

Maak een lijst van foto’s of acties die je in beeld wilt hebben. Zijn het portretten, groepsfoto’s, branded sfeerbeelden, …? Hoe specifieker je ze kan benoemen hoe beter. Natuurlijk houd je nog wat creatieve speling over voor de fotoshoot zelf.

Stap 2: Bespreek met je webdesigner

Bekijk even met je webdesigner, of de verantwoordelijke voor je (nieuwe) website, welke oriëntatie, grootte en misschien zelfs kleurenpalet je foto’s moeten hebben. Zo passen de toekomstige foto’s perfect in je design.

Stap 3: Bespreek met je fotograaf

Ga vervolgens aan de slag met je fotograaf. Geef die door welke beelden je nodig hebt, wat je wilt uitstralen, en andere nuttige informatie zoals: locatie, eventuele dag, aantal medewerkers, …

Stap 4: Maak een planning op

Zodra je met de fotograaf hebt afgetoest, kan je intern gaan briefen. Wie moet wanneer op de foto? Welke vergaderzalen moet je boeken? Voorzie natuurlijk wat speling, de dag zelf zal er wel iets mislopen. Iemand die plots naar een klant moet of ziek valt bijvoorbeeld.

Stap 5: Brief al je collega’s

Stuur de medeling rond wanneer en waar de fotoshoot zal plaatsvinden, zelfs voor mensen die niet op de foto moeten kan dit nuttig zijn. Deel mee om whiteboards met gevoelige info te wissen, bureau’s op te ruimen, de planten te verzorgen, … Zo ziet alles er op de dag zelf tiptop uit.

Stap 6: Je planning uitvoeren

De dag zelf hoef je dan alleen nog maar de planning uit te voeren. De fotograaf maakt alle beelden, jij zorgt dat iedereen op de juiste plaats is op het juiste moment. En vervolgens gaat de fotograaf nog aan de slag met de selectie en nabewerkingen.

Enkele voorbeelden van foto’s die ik al maakte voor klantenwebsites

Van portretfoto’s, foto’s in het atelier, de werkvloer, of gewoon op kantoor. Hier is een kleine selectie van werk dat ik al mocht maken voor enkele Belgische bedrijven.

De fotos op je website zetten

Vervolgens moet je natuurlijk de foto’s nog op je website zetten. Je kan dit door je webdesigner laten doen. Maar zelfs dan kan je enkele acties ondernemen om hen zo goed mogelijk te helpen.

Benoem de verschillende foto’s. Geef ze unieke en beschrijvende namen. Gebruik zeker ook relevante keywords in die beschrijving. 

Zorg vervolgens dat je foto’s de juiste afmeting hebben. Dit hangt af van waar je ze toont op de website. Is je foto te groot, vooral qua bestandsgrootte, dan zal die waarschijnlijk iets minder goed scoren in Google. 

Veel content management systemen hebben tools om die grootte voor jou aan te passen: bijvoorbeeld WPsmush.

Voeg vervolgens ook de alt-tags toe aan je foto’s, die beschrijven de foto voor slechtzienden en helpen zoekmachines je foto’s beter te begrijpen.

Gebruik de foto’s ook op andere plaatsen

Je kan de foto’s meermaals gebruiken. Hou ze dus bij de hand en gebruik je royaal waar je maar kan. Ik heb een hele lijst opgemaakt in deze blogpost: Waar je portretfoto gebruiken? Overal!

Enkele ideetjes: LinkedIn en andere social media, in brochures, salespresentaties, banners, …

Tijd voor nieuwe foto’s voor je website? Ik bespreek het graag met je via frederic@fredography.be of onderstaande formulier.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *