Tips om je social media engagement te verhogen

bedrijfsfotograaf voor uw producten

Als bedrijf op sociale media zitten als bedrijf is een no-brainer. De vraag is vooral, hoe zorg je voor voldoende engagement op je posts? Met deze tips help ik je graag je doelen te bereiken.

Enkele statistieken over visuele content via Hubspot:

32% of marketers say visual images are the most important form of content for their business, with blogging in second (27%).

When people hear information, they’re likely to remember only 10% of that information three days later. However, if a relevant image is paired with that same information, people retained 65% of the information three days later.

Tweets with images receive 150% more retweets than tweets without images.

In an analysis of over 1 million articles, BuzzSumo found that articles with an image once every 75-100 words received double the social media shares as articles with fewer images.

Facebook posts with images see 2.3X more engagement than those without images.

Definieer je doel

Het allerbelangrijkste is natuurlijk je doel vaststellen. Wat wil je bereiken met je aanwezigheid op sociale media? Is het simpelweg meer verkopen via je webshop? Of wil je net werken aan je employer branding?

Wat je doel ook is, zorg dat je de meetpunten (of KPI’s) daaraan verbindt.

Gebruik een content calender

Plan je content op voorhand in. Zelfs al is de specifiek blogpost nog niet klaar, of is de bedrijfsfotograaf zelfs nog niet langsgekomen voor de foto’s te trekken. Weet welk verhaal je wil vertellen de volgende maand. Of misschien zelfs het volgende trimester.

Op die manier kan je de content creatie beter dirigeren. Je zet de copywriter aan het werk, de fotograaf boek je in, en de grafisch designer kan alvast enkele ideeën uitwerken.

Gebruik call to actions

Foto reportage voor opendeurdag in bedrijf

Met CTA’s, of call to actions, kan je je publiek leiden naar het eindpunt dat jij wil dat ze bereiken. Vraag ze bijvoorbeeld om in te schrijven op je nieuwsbrief, of dat nieuwe product van je te bekijken.

Gebruik de juiste hashtags

Doe wat onderzoek op Twitter en Instagram om te ontdekken welke hashtags relevant zijn voor jou en je beoogde publiek. Creeër in Excel een data-base waarin je die info bijhoudt. Zo heb je altijd de juiste hashtags binnen handbereik.

Waar vind je afbeeldingen voor je social media?

bedrijfsfotograaf voor uw producten

Er zijn verschillende plaatsen waar je terecht kan voor afbeeldingen. De eerste en voornaamste is natuurlijk een fotograaf. Samen kan je met hem/haar een plan uitdenken om de foto’s voor de volgende periode te maken.

Nog een plaats voor foto-materiaal zijn Stock-websites. Hoewel ze vaak nogal generisch zijn en afhangen van een goede caption om echt het verhaal over te brengen, kunnen ze in bepaalde gevallen toch voldoende zijn.

Je designer kan leuke en informatieve beelden creëren. Zet je data om in aangenaam ogende grafieken. Of misschien is een leuke pictogram wel een leuke verduidelijking van je verhaal.

Gebruik UGC

Nee, ik bedoel niet de cinema-zaal. UGC staat voor User Generated Content. Misschien heeft jouw merk al wel enkele fans die foto’s posten terwijl ze van jouw product of service genieten. Ideale content om ook aan andere (toekomstige) gebruikers te tonen.

Vraag wel steeds toestemming om de foto te gebruiken. Hoe je dat doet lees je in mijn blogpost over reposten op Instagram.

Vertel het verhaal van je personeel

Bedrijfsfotografie voor lokale groententeler

Naast het verhaal van je gebruiker, heb je ook het verhaal van de mensen achter het product. Zij die het product mogelijk maken. Van de medewerker in het magazijn, tot de boekhouder.

Een pluspunt aan hun verhaal vertellen, is dat ze de sociale media post trots met hun vrienden en familie zullen delen. Wat jou meer bereik oplevert.

Nog op zoek naar een fotograaf om bij je content creatie te helpen?

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *