Wanneer heb je een fotograaf nodig?

Bedrijfsfotografie in Antwerpen voor Tuerlinckx

De kans is groot dat als je deze pagina leest, je een fotograaf nodig hebt. Toch wil ik je die keuze ook niet te snel laten maken. In dit artikel bespreek ik dan ook graag enkele momenten wanneer je een fotograaf nodig hebt. En natuurlijk ook wanneer niet.

Of je nu voor een bedrijf werkt of er zelf eentje hebt opgericht, je zal alvast gemerkt hebben dat beelden een belangrijk onderdeel zijn van je marketing en communicatie.

Een hele resem van die beelden kan je zeker zelf maken. Of je dat nu met je smartphone doet of met een oude camera die je nog ergens hebt liggen.

Toch zijn er verschillende momenten dat je toch een fotograaf nodig zal hebben.

Laten we beginnen met wanneer je geen fotograaf nodig hebt.

Op je kantoor zijn er heel wat zaken die dagelijks gebeuren die je naar de buitenwereld toe kan communiceren. Een foto van een verjaardagstaart helpt je employer branding, en het afsluiten van een groot sales contract helpt dan weer je professionele communicatie.

Momenten op je kantoor dat je geen fotograaf hoeft in te huren

  • Wanneer je collega een verjaardagstraktatie mee heeft
  • Bij de start van een nieuwe collega, hoewel
  • Als er enkele collega’s een workshop bijwonen

Dit zijn vooral momenten waarop je eigenlijk voldoende hebt met één foto. Je toekomstige medewerker die de verjaardagstaart ziet op Instagram snapt ook wel dat je dit even met je smartphone fotografeert.

En indien je deze foto mislukt, is het geen echt probleem voor de marketing of communicatie van je bedrijf.

En je collega’s die een workshop bijwonen komen net iets authentieker over als ze de foto zelf maken. En die natuurlijk delen met enkele ideeën en bevindingen.

Dus wanneer heb je dan wel een fotograaf nodig?

Kort samengevat, op de momenten die belangrijk zijn voor je business. Of dat nu onderdeel is van je employer branding, het opmaken van een case voor sales, of gewoon weg je alledaagse marketing op Instagram.

Een fotograaf nodig op je event?
  • Wanneer je een event organiseert om nieuwe klanten te werven.
  • Of als je event net dient om inkomsten te genereren. Zoals bijvoorbeeld een congress of seminarie.
  • Wanneer je een bedrijfsfeestje organiseert om je medewerkers te bedanken.
  • Of op het moment dat je een nieuwe reeks services aan je klanten gaat aanbieden
  • Het kan zijn dat je misschien helemaal geen visuele voorbeelden hebt van je services?
  • Of nog erger, dat ze al hopeloos verouderd zijn.
  • Het is ook nuttig nieuwe foto’s op je website te zetten wanneer er voornamelijk ex-collegas op de huidige foto’s staan.
  • Misschien doe je wel een grote PR outreach om jezelf of je bedrijf in magazines te laten promoten.
  • En natuurlijk om simpelweg een gezicht op je bedrijf te kleven

En zo zijn er nog een hele hoop andere momenten die je best door een professionele fotograaf laat vastleggen. 

Net zoals je HR manager, je copywriter, of je baliemedewerker, kan een fotograaf jouw bedrijf een eind verder helpen.

Ben je nog niet zeker of jouw adressenlijstje een fotograaf nodig heeft?

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *