Zo maak je een briefing voor je fotograaf

Je wilt graag een fotograaf inhuren om foto’s te maken op je event of bij je bedrijf. Dat is een goed idee! Je zit nu met de taak om een fotografie briefing op te stellen, maar je hebt geen idee hoe daar aan te beginnen. Ik help je graag verder!

Waarom een fotografie briefing?

Laten we eerst nog eens even bespreken waarom een briefing voor je fotograaf zo belangrijk is.

Het zorgt voor duidelijkheid in wat jij graag wil bereiken met de foto’s. Wie de foto’s te zien zal krijgen en waar je ze zal publiceren. Dat zijn allemaal zaken waar de fotograaf tijdens het fotograferen best rekening mee kan houden.

Het is ook handig om discussies achteraf te voorkomen. Met een briefing is voor de shoot al duidelijk wat wel en niet in beeld moet komen. En op welke manier alles in beeld moet komen.

Met een duidelijke briefing kan de fotograaf een specifieke en doordachte offerte opmaken. En is er een goede houdvast tijdens de voorgaande gesprekken en tijdens de shoot zelf.

Briefing voor je eventfotograaf

Wanneer je een fotograaf inhuurt om je event vast te leggen, zal die enkele vragen voor je hebben. Je kan de antwoorden al preventief opsturen en ervoor zorgen dat de fotograaf zo voorbereid mogelijk op je event aankomt.

Laat weten waarom je foto’s wil en waar je ze zal gebruiken

Komen ze op je facebook-pagina? Of eerder je Instagram? Misschien ga je ze wel publiceren in een magazine over je event. Laat het aan de fotograaf weten zodat die met alle vereisten rekening kan houden.

Wanneer je de foto’s nodig zal hebben

De fotograaf zal meestal de foto’s snel aanleveren. Natuurlijk is ‘snel’ een relatief begrip. Heb je de foto’s de dag zelf of nadien al nodig? Laat het dan zeker op voorhand weten aan de eventfotograaf. Zo kan die er voor zorgen dat hij of zij voldoende tijd voorziet om de foto’s op tijd te bewerken voor jou.

Geef de contactgevens van relevante personen

Laat weten wie ze kunnen contacteren in geval er vragen of problemen zijn. Meestal is de naam en de telefoonnummer voldoende, maar een emailadres kan nooit kwaad.

Geef een planning van het event

Hoe laat de deuren opgaan, wanneer de sprekers beginnen, de pauzes, eventuele momenten die niet officieël worden meegedeeld (zoals een specifieke collega die in de bloemetjes wordt gezet).

Zo kan de fotograaf mee bespreken hoe lang hij of zij eigenlijk echt aanwezig hoort te zijn. En natuurlijk ter plaatse anticiperen op die belangrijke momenten.

Geef zeker mee waar je foto’s van wil hebben

Op een event is er ongeloofelijk veel te fotograferen. De algemene sfeer, het buffet, de versieringen, de banners van sponsors, … De lijst gaat zo maar door.

Laat aan de fotograaf weten aan welke elementen op het event jij het meeste belang hecht.

Hoe ziet de locatie er uit?

Dit is vooral interessant naar hoeken en licht toe. Als de locatie een website heeft, is het zeker een goed idee deze te delen met de fotograaf. Laat zeker ook weten of je er oké mee bent of de fotograaf flitst of niet.

Briefing voor je bedrijfsfotograaf

Tijdens een bedrijfsfotoshoot is het belangrijk dat je alles in beeld hebt volgens je huisstijl. Verder wil je waarschijnlijk een foto-bibliotheek opstarten en is het dus handig om zo efficient mogelijk te werken. Met deze puntjes zorg je alvast voor een goede start!

Laat weten waarom je foto’s wil en waar je ze zal gebruiken

Komen ze op je facebook-pagina? Of eerder je Instagram? Misschien ga je ze wel publiceren in een magazine. Laat het aan de fotograaf weten zodat die met alle vereisten rekening kan houden.

Eventuele andere specificaties

Liggend, staand, vierkant, komt er tekst op, … Je hebt misschien een heleboel plannen met de foto’s. Laat aan de fotograaf weten wat die zijn, zo kan die daar op inspelen.

Enkele voorbeeldfoto’s zijn altijd handig

Je hebt misschien een heel specifieke set beelden in je hoofd. Zoek online enkele voorbeelden op die je kan meegeven met de fotograaf. Instagram, Pinterest, en zelfs Unsplash zijn hiervoor handige tools.

Schat in hoeveel foto’s je wil of nodig hebt

Heb je er maar 5 nodig, of ga je ineens voor de bibliotheek van +100 foto’s? Laat even weten wat je verwachtingen zijn naar het aantal. Dit kan invloed hebben op de duurtijd van de shoot.

Heb je een huisstijl?

Deel dit dan met de fotograaf. Het kan gaan over kleuren die je in de foto’s terug wil zien, maar ook hoe de mensen op de foto staan. Moeten ze bijvoorbeeld glimlachen? Of ten alle tijden serieus zijn?

Laat weten waar je wil fotograferen en of daar speciele toelatingen voor nodig zijn

Wil je op een openbare plaats fotograferen? Dan heb je waarschijnlijk toelatingen nodig. Ook in je bedrijf zijn er misschien plaatsen waar je aan de manager vooraf best even toestemming vraagt.

Waar wil je foto’s van?

Er zijn vast en zeker specifieke scenario’s en onderwerpen die jij in de foto’s terug wil zien komen. Deel de belangrijkste scenario’s al even in de fotografie briefing, zodat de fotograaf weet wat hij of zij zal moeten vastleggen.

Meer artikels lezen:

3 thoughts on “Zo maak je een briefing voor je fotograaf”

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *